Наказ Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. №289

Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів5-6 класів,які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.

Ці рекомендації розроблені для учнів5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.Згідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти. Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. За вибором закладу оцінювання може здійснюватися за системою оцінювання, визначеною законодавством, або за власною шкалою. За умови використання власної шкали заклад має визначити правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до системи, визначеної законодавством, для виставлення у Свідоцтві досягнень. Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради (за потреби) заклад освіти може визначити адаптаційний період впродовж якого не здійснюється поточне та тематичне оцінювання. Свідоцтво досягнень (Додаток1) відображає результати навчальних досягнень учня/учениці5-6 класу з переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти. Надана форма Свідоцтва досягнень є орієнтовною, перелік предметів та інтегрованих курсів визначається закладом освіти відповідно до затвердженої освітньої програми. Перед друком Свідоцтва досягнень рекомендовано видалити зайві рядки або підкреслити назви курсів відповідно до освітньої програми закладу освіти. Графа«Характеристика навчальної діяльності» сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Спостереження проводяться упродовж року за планом, визначеним закладом освіти. Рекомендовано позначати особливо виражені наскрізні вміння учня/учениці, зокрема, вияв інтересу до навчання, розуміння прочитаного, вміння висловлювати власну думку, критично та системно мислити, логічно обґрунтовувати власну позицію, діяти творчо, вияв ініціативи у процесі навчання, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими з метою заохочення подальшого розвитку відповідних умінь. Заповнення графи здійснюється шляхом виставлення відповідної позначки навпроти сформованого уміння. Педагогічні колективи можуть виробляти власні способи спостереження за розвитком наскрізних умінь і застосовувати у тому числі вербальні характеристики замість позначки. Заповнення цієї графи здійснюється по завершенню кожного навчального року або в разі зміни здобувачем освіти навчального закладу. Заповнення графи «Характеристика результатів навчання» здійснюється відповідно до переліку навчальних предметів, визначених затвердженою освітньою програмою закладу. Заповнюється з урахуванням фіксованих у класних журналах результатів досягнень учнів упродовж навчального року. Рекомендується у класних журналах і в Свідоцтві перед виставленням підсумкової оцінки у відповідних графах результатів навчання зазначати першу літеру («В», «Д», «С», «П»), що відповідає назві рівня досягнень орієнтовних критеріїв оцінювання результатів навчання з предметів (Високий, Достатній, Середній, Початковий) або за допомогою виставлення відповідних балів. Рекомендуємо систему оцінювання результатів навчання в освітніх галузях «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура» здійснювати на позитивному ставленні до кожного учня, і враховувати не рівень недоліків та прорахунків а рівень особистих досягнень. Визначення досягнень учнів у рівнях (Високий, Достатній, Середній, Початковий) з зазначених вище галузей нададуть змогу вчителеві об’єктивно, але водночас, не пригнічуючи особистість, оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх чи фізичних здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю. За рішенням педагогічної ради заклад освіти може відмовитись від оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів освітніх галузей «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура» або визначити власну шкалу оцінювання. Акцентуємо увагу, що заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради. Формувальне (поточне формувальне) оцінювання, окрім рівневого або бального може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо). Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів опанування навчального матеріалу та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання. Основна функція поточного контролю– навчальна. Запитання, завдання, тести, тощо спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу. Також звертаємо увагу на важливість урахування мотиваційно-стимулюючої функції поточного оцінювання.Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання із урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт, або без проведення подібних робіт залежно від специфіки навчального предмета. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються. Семестрове оцінювання може здійснюватися за результатами контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень. Семестровий контроль проводиться з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів і підтвердження результатів поточних оцінок, отриманих учнями раніше. Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості учнів, що дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Звертаємо увагу, що Семестровий контроль може бути комплексним, проводитись у формі тестування тощо. Фіксація записів тематичного та семестрового оцінювання проводиться в окремій колонці без дати. Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів. Залежно від специфіки навчального предмета та кількості годин, передбачених навчальним планом на його вивчення (одногодинні курси) контроль групи результатів може проводитись упродовж навчального року. Вчитель може змістити акценти на результати опанування більш важливих тем, попередивши про це учнів на початку семестру. Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних робіт, як правило, не проводяться. Запропоновані загальні критерії оцінювання результатів навчання (Додаток2) є орієнтовними і можуть бути застосовані в частині, що відповідає очікуваним результатам навчання, визначеним відповідною навчальною програмою. Критерії оцінювання за предметами або освітніми галузями розробляються відповідно до загальних критеріїв оцінювання з урахуванням характеристик груп загальних результатів відповідної галузі. Орієнтовні критерії з кожного навчального предмета можуть міститися в навчальних програмах дисциплін і конкретизуються в освітній програмі закладу освіти. Оцінювання має бути зорієнтованим на очікувані групи результатів навчання, передбачені навчальною програмою з відповідного предмета або курсу. Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) (н/а)». Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють відповідно до індивідуальної програми розвитку, що розробляється на основі висновку фахівців інклюзивно-ресурсного центру, де зазначено труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я, що можуть впливати на ефективність застосування певних форм оцінювання. Добір форм оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють індивідуально з обов’язковим урахуванням їх можливостей функціонування, життєдіяльності та здоров’я. При оцінюванні рівня сформованості предметних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами вилучають ті складові (знання, вміння, види діяльності та інше), опанування якими є утрудненим або неможливим для учня з огляду на труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я.

Генеральний директор директорату дошкільної, шкільної,

позашкільної та інклюзивної о світи Олег ЄРЕСЬКО

Самоаналіз уроку

6 клас. Урок української мови на тему «Написання не з прикметниками»

Компетентнісний урок побудовано на діяльнісному підході.

При плануванні використано відповідні додатки Держстандарту, групи загальних очікуваних результатів, їх складники та навчальну програму. Наприклад, у завданнях уроку визначено таке:

- учень виявляє власні мовні вподобання в доборі прикметників мовних засобів [6МОВ 4.2.1] або

- використовує знання про прикметник для вдосконалення власного мовлення [6МОВ 4.1.1], де у вигляді асоціативного куща показуємо:

Оскільки це одинадцятий урок з теми, то учні вже знають про прикметник: загальне значення, групи за значенням, ступені порівняння якісних прикметників, повні й короткі форми, відмінювання прикметників твердої та м’якої груп, написання прикметникових суфіксів. Сьогоднішній урок є ще однією сторінкою вивченого, тому і тип уроку – урок відпрацювання нових знань, умінь та навичок.

Чітко сформульовано очікувані результати, завдання, які учні ставлять перед собою. Заплановані види діяльності та вимоги дотримано на кожному з етапів уроку.

На фазі виклику використовую «Мікрофон» і мотивую, як правильно писати не з прикметниками, чи хочуть діти знайти правильну відповідь і, відповідно, правильно писати слова.

На актуалізації пригадуємо правопис не з іменниками. Частина учнів швидко виконує завдання і пояснює його виконання, формулюючи правило. При цьому діти, у яких пам'ять розвинута слабше, можуть скористатися матеріалом, підручник (стор. 135).

На фазі осмислення інформаційної частини проводимо «Дослідження мовного матеріалу»,де з’ясовуємо правопис не з прикметниками на основі трьох колонок слів. Виводимо правила написання не з прикметниками. Повтори – зворотній зв'язок (кілька учнів).

Далі – робота з підручником (параграф 32, стор. 172) опрацювання теоретичного матеріалу.

Формувальне оцінювання. Чого не було у попередньому завданні? Про що забули? (Правопис прикметників з префіксом недо-).

І діти швидко будують інтелект-карту, тому що одержали інструкцію (що слід відобразити у карті?).

Під час виконання учитель-консультант, фасилітатор, коуч, тьютор, супервайзер: направляє, організовує, спрямовує діяльність учнів.

Оскільки обов’язковим на уроці є текстоцентризм, то і наступний вид діяльності (а це фаза оперативно-виконавча) на цьому побудований.

Визначаємо стильову належність, добираємо заголовок. Далі йдуть виконавчі завдання на основі тексту (ви мали змогу бачити конспект уроку і види діяльності). Текст можна спроектувати (у кого є така можливість) або роздрукувати на кожну парту. Йде індивідуальна робота, кожен сам прагне виконати.

Далі розвиваємо мовлення, вміння мислити, висловити власну думку:

- Яка основна думка тексту?

- Чи траплялося вам переконатися в правильності написання завдяки зоровій пам’яті?

Орфографічний експеримент спонукає дітей «Впіймати помилку» у словах і записати вже грамотно.

Формувальне оцінювання. Чи всім вдалося «впіймати помилку»?. Чому не вдалося?.

Висновок. Мало читаємо, тому мало тренуємо «зорову” пам'ять, що для кожного є своєрідним власним «фотооб’єктивом». Не секрет, що не лише наші діти не читають, малочитабільною є вся Україна, але потрібно якось спонукати школярів до цієї діяльності, розвивати читацьку компетентність, а тут вже і мовну , і мовленнєву, і літературознавчу, і ціннісну…

Лексичний практикум виконуємо за варіантами, перевіряємо власні мовні здібності в доборі прикметників-синонімів.

На контрольно-корекційному етапі з’ясовуємо, чи вдалося досягти очікуваних результатів, які вміння та навички формували, удосконалювали, які використали прийоми і техніки. Допоможе з’ясувати, усе це картка «Оцінюємо свою діяльність на уроці». Вона вчить учня планувати, ставити завдання, раціонально використовувати час, прагнути успіху, застосовувати набуті знання, вміння та навички, спонукає до діяльності, а саме таким і є компетентнісний урок.

Вимоги до формувального оцінювання враховано. Використано ІКТ. Однак є труднощі, над якими слід попрацювати:

Ø Формування читацької компетентності;

Ø Робота над формуванням мовного (лексичної, орфоепічної,

морфологічної, синтаксичної, пунктуаційної) та мовленнєвого компонентів мовної освіти; соціокультурної (розвиток особистості, есе, критичного мислення).

Практичні завдання для 1–4 класів Нової української школи

Онлайн платформа«Розвиток дитини»спільно з Освіта.uaпропонує сучасні навчальні матеріали та завдання, створені за програмою Нової української школи.

Завдання будуть корисними креативним учителям, які працюють у початкових класах, та батькам, які розуміють, що індивідуальні заняття з дітьми у цікавій формі обов’язково принесуть дивіденди у майбутньому.

Використаннярозвиваючих завдань для учнів 1–4 класу допоможе легко й невимушено розвивати дрібну моторику учнів, їхнє логічне, образне та абстрактне мислення.

Окрім того, робота з оригінальними завданнями поступово формуватиме в учнів посидючість, уважність таздатність до концентрації.

Застосовуючи елементи гри під час виконання завдань, дорослі зможуть знизити рівень тривожності,що особливо актуально не лише для учнів 1 класу, які тільки адаптуються до шкільного життя, а й для всіх дітей під час військових дій.

Завдання для 1 класуНової української школи розподілені за тижнями відповідно до програми і мають 33 тематичні розділи (тижні). Також для зручного використання пропонуються наскрізні завдання з різних тем. Виконання таких вправ дозволить зробити навчання першачків цікавим і змістовним, але ненав’язливим.

Завдання для 2 класузручно розподілені на 9 тематичних блоків, також присутній блок наскрізних завдань з різних предметів. Такі додаткові завдання можуть використовуватись як педагогами у ролі роздаткового матеріалу для закріплення чи відпрацювання отриманих на уроці навичок, так і батьками для зацікавлення вивченням шкільних предметів.

Завдання для 3 класуоб’єднані у 9 тем відповідно до програми, також пропонуються наскрізні завдання та вправи для рефлексії. Кожна тема містить декілька десятків завдань з української мови, математики, курсу «Я досліджую світ». Використання завдань дозволить урізноманітнити закріплення вивченого матеріалу та зацікавити дітей вивченням нових фактів.

Завдання для 4 класурозподілені відповідно до 9 тем, які вивчаються протягом навчального року. Також вони містять наскрізні завдання з української мови, математики та курсу «Я досліджую світ» та завдання для рефлексії, які допоможуть педагогам чи батькам організувати якісне повторення та змістовний відпочинок для дітей.

Усі завдання для 1–4 класу Нової української школи можна скачати й роздрукувати на чорно-білому або кольоровому принтері чи завантажити на особистий гаджет.

Звичайно, можна використовувати завдання, завантаживши їх на свій електронний пристрій (комп’ютер, планшет) та зберігши в окремій папці для подальшого використання у будь-який зручний час з монітору. У такому випадку діти будуть записувати розв’язання або відповідь в окремий зошит.

Але кращий результат матиме виконання завдань, роздрукованих на папері. Адже так дитина не лише виконує безпосереднє завдання, а й одночасно розвиває дрібну моторику, відчуття кольору, творчу уяву тощо.

матеріали osvita.ua

Карта аналізу дистанційного уроку

Під час карантину школи частково або повністю переходять надистанційне навчання. Тож заступнику директора доводиться контролювати якість не тільки очних, але і дистанційних уроків. Оцініть за допомогою готової картки, як педагоги проводять онлайн-уроки

Які елементи містить карта

Карта аналізу дистанційного уроку (далі— Карта) містить такі блоки:
характеристика уроку, зокрема, прізвище, ім’я та побатькові вчителя, навчальний предмет, тема уроку та його тип, вид дистанційного уроку та режим;
шкала балів таформула розрахунку оцінки за дистанційний урок;
компетенції педагога такритерії, заякими їхслід оцінювати;
загальна кількість балів;
рівні якості дистанційного уроку
У карті— критерії оцінювання класичного заняття і додаткові критерії, які допоможуть оцінити характерні для дистанційного навчання аспекти. Наприклад, як учитель використовує ІКТ, чи враховує дистанційну ізольованість учнів тощо.

Висновки і рекомендації

Не робіть висновок про якість роботи вчителя в дистанційному режимі зарезультатами лише одного уроку: обов’язково відвідайте щедекілька. Обговоріть зучителем ті критерії, за якими він отримав найнижчі бали. З’ясуйте причини. Надайте вчителю рекомендації, як поліпшити якість дистанційних уроків.
Приклад формулювання висновку
Загалом учитель показав допустимий рівень якості дистанційного уроку (65%). Мету уроку поставив конкретно, дібрав ефективні йцікаві методичні матеріали. Задіяв міжпредметні зв’язки. Недолік— не перевірив наприкінці уроку, чи опанували учні новий матеріал. Оскільки учитель недостатньо обізнаний із функціоналом платформи Zoom, він відволікався натехнічні моменти.

Учителів образотворчого мистецтва запрошують на онлайн-інтенсив

PinchukArtCentre і Фонд розвитку та підтримки молодого мистецтва України Слави Фролової запрошують учителів образотворчого мистецтва початкової та середньої школи для участі в 4-ому онлайн-інтенсиві в межах програми WALLFALL.
Курс розроблений з метою представлення та популяризації інноваційних методик викладання візуального мистецтва, які дозволять отримати теоретичні та практичні навички для урізноманітнення процесу викладання.

Ресурси з інтерактивним контентом

Матеріали з використання інтерактивних технологій Camtouch:

  • Відео-демонстрація-https://www.youtube.com/watch?v=qyTZLqinSOE
  • Детальний огляд функціоналу програми OpenBoard -https://www.youtube.com/watch?v=miQw0G2AsJk
  • Посиланняна программуOpenBoardУКР -https://drive.google.com/file/d/1efdsEbYjF6VmRC0dh1sv5bI4U84JqHng/view
  • Посилання на програму для налаштування Camtouch -https://camtouch.com.ua/download
  • Сайт -camtouch.com.ua
  • Сторінка у Facebook із відгуками користувачів -fb.com/camtouchapp
  • Готові інтерактивні вправи -https://learningapps.org
  • Віртуальна лабораторія -http://www.virtulab.net/
  • Інтерактивні симуляції для природничих наук і математики -https://phet.colorado.edu/uk/simulations
  • Інтерактивна карта родовищ корисних копалин України -http://minerals-ua.info/golovna/interaktivni-karti-rodovishh-korisnix-kopalin/
  • Музейний портал -https://museum-portal.com/ua/index
  • Сервіс для створення тестів Kahoot! -https://kahoot.com/
  • Ресурс із відео та 3-D моделями для навчання -https://www.mozaweb.com/uk/mozabook

матеріали Osvita.ua

Кiлькiсть переглядiв: 123

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.